Author Topic: Läro- och timplaner (studiehandbokens "kursliste"-del)  (Read 12396 times)

Offline karim

• Jr. Member
  • **
Hej!

Jag har länge saknat en webbaserad version av studiehandboken (just nu finns den ju bara i EN pdf-fil med alla program och det gör det omständigt att hitta det man vill), med information om när kurser ges, vilka program den ges för, vilka kurser som ingår i ett visst program osv.

Jag har därför gjort ett försök till att åtgärda denna avsaknad:
http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/

Program-ingången är ännu inte klar, men de andra delarna är så pass klara att jag kan visa upp och fråga om någon har synpunkter på vad som visas, hur det visas osv. Man kan även skriva önskemål i tråden, men jag lovar just nu ingenting vad gäller ny funktionalitet (mer än att få program-ingången att fungera). Program-ingången är tänkt att, när man sökt på sitt program, få upp ungefär samma sak som visas i LoT-delarna av studiehandboken, men med sorteringsmöjlighet, länkar till kursplaner osv.

OBS OBS OBS! Data är inte uppdaterat för 2008/09, utan det är än så länge preliminära data (som är ca 3 veckor gamla, och det har skett förändringar i några kurser/program sedan dess).
Jag kommer att tanka ner data från servern med aktuella uppgifter så småningom, och ändrar då också här i detta meddelande (samt tar bort texten om preliminär data på sidorna).
Nu är data uppdaterat 2008-05-04 17:15

Till en specifik fråga:
  • Är det logiskt att man får kryss i för att utesluta vissa val?
Min tanke bakom detta är att de flesta fall vill ha alla data, och därför tror jag det är enklare att ha det så här, även om det kan leda till lite missförstånd.
« Last Edit: 2008-05-04 17:48:09 by karim »
Karim Andersson
Utvecklare av LTHs kursutvärderingssystem

Offline morgan

• DDG
  • Sr. Member
Re: Läro- och timplaner (studiehandbokens "kursliste"-del)
« Reply #1 on: 2008-04-29 18:56:41 »
Skulle man inte kunna skriva om institutionsnamnen så man slipper varianterna?
Inst f
Inst för
Institutionen för
(Antingen plocka bort det helt eller använda samma text för alla - sorteringen blir konstig annars.)

Skulle nog föredra kursnamn som standardsortering.

När man trycker bakåt (på sidan eller i webbläsare) så får man göra om alla val man har gjort.

Kurser per institution:
Skulle man inte kunna lägga till "Alla" överst (och låta det vara standardinstitution) alternativ "[Välj institution]" och tvinga folk att välja något.

Specifik fråga:
Är det inte mer logiskt att alla rutor är ikryssade från början och att man kryssar bort det man inte vill ha med?
Morgan Persson
Datordriftgruppen LTH

Offline karim

• Jr. Member
  • **
« Reply #2 on: 2008-04-29 19:06:00 »
Skulle man inte kunna skriva om institutionsnamnen så man slipper varianterna?
Inst f
Inst för
Institutionen för
(Antingen plocka bort det helt eller använda samma text för alla - sorteringen blir konstig annars.)

Jag hämtar data från Ladok, och där står det så. LoTwebb är gjort för att vara så underhållsfri som möjligt.

Edit: ok, jag har friserat lite på namnen.

Skulle nog föredra kursnamn som standardsortering.

OK, noterat!

När man trycker bakåt (på sidan eller i webbläsare) så får man göra om alla val man har gjort.

I Firefox (och Opera) behålls inställningarna, så det måste vara något IE-"fel". Har du någon idé om lösning?

Kurser per institution:
Skulle man inte kunna lägga till "Alla" överst (och låta det vara standardinstitution) alternativ "[Välj institution]" och tvinga folk att välja något.

"Välj institution" ska jag lägga in.

Specifik fråga:
Är det inte mer logiskt att alla rutor är ikryssade från början och att man kryssar bort det man inte vill ha med?

Jo, kanske det, men på något sätt känns det bättre att man som användare lägger till kryss-rutor snarare än att ta bort. Men om fler tycker det är bakvänt är helt klart beredd att ändra.
« Last Edit: 2008-04-29 19:55:38 by karim »
Karim Andersson

Offline jason

• Jr. Member
  • **
« Reply #3 on: 2008-04-29 22:32:00 »
Var har du hämtat URLar till länkarna till kurswebb? För några av de kurser som tillhör EIT går de till gamla institutioner som inte finns längre.

/j

Offline karim

• Jr. Member
  • **
« Reply #4 on: 2008-04-29 22:42:16 »
Var har du hämtat URLar till länkarna till kurswebb? För några av de kurser som tillhör EIT går de till gamla institutioner som inte finns längre.

All data (förutom just institutionernas namn) hämtas från KA-systemet.

Kurs-URLerna anges per läsår och matas in av institutionerna före deras deadline. Om du vill få det ändrat nu bör du vända dig till den programplaneraren som har hand om EITs kurser. Han/hon kan fortfarande ändra för 08/09. När det är gjort får du gärna maila mig så att jag tankar över data igen från KA.

Din fråga fick mig att få en idé om att jag under "Om LoTwebb" kort ska förklara om vilken data som finns i systemet och vart man ska vända sig om det är fel. Men den texten kommer inte före jag fått till program-ingången.
« Last Edit: 2008-04-29 22:49:50 by karim »
Karim Andersson

Offline karim

• Jr. Member
  • **
« Reply #5 on: 2008-05-04 17:47:02 »
Program-ingången är ännu inte klar, men de andra delarna är så pass klara att jag kan visa upp och fråga om någon har synpunkter på vad som visas, hur det visas osv.

Nu är även program-ingången klar.

Dessutom är all data uppdaterade från KA-systemet, så nu ska allt stämma inför anmälningarna som börjar i morgon.
Karim Andersson

Offline jason

• Jr. Member
  • **
« Reply #6 on: 2008-05-05 21:42:20 »
Kurs-URLerna anges per läsår och matas in av institutionerna före deras deadline. Om du vill få det ändrat nu bör du vända dig till den programplaneraren som har hand om EITs kurser. Han/hon kan fortfarande ändra för 08/09. När det är gjort får du gärna maila mig så att jag tankar över data igen från KA.

När var den deadlinen?

Jag, kursansvarig, har inte blivit uppmärksammad på eller ombedd att kontrollera i KA inför 2008/9. Vi gjorde en revision förra året inför 2007/8.

/j

Offline karim

• Jr. Member
  • **
« Reply #7 on: 2008-05-05 22:37:39 »

När var den deadlinen?

Jag, kursansvarig, har inte blivit uppmärksammad på eller ombedd att kontrollera i KA inför 2008/9. Vi gjorde en revision förra året inför 2007/8.

/j

Det jag kan hitta nu i kväll är att det var öppet för institutionerna att ändra i kursplaner 2008/09 (och då t.ex. URL:er) mellan 15 september och 15 oktober 2007, vilket ju var ett tag sedan. EIT var väl bildat då (jag kommer inte ihåg när exakt), men ni hade kanske inte migrerat till nya domänen?

Jag kan inte riktigt svara på till vem på institutionerna som info om detta skickas till (vill du ha exakt besked är det nog Camilla Hedberg du ska vända dig till), men jag tror det är prefekt, studierektor och kurssekreterare. Sedan är det deras ansvar att sprida vidare.

Karim Andersson

Offline jason

• Jr. Member
  • **
« Reply #8 on: 2008-05-06 08:03:07 »
Det jag kan hitta nu i kväll är att det var öppet för institutionerna att ändra i kursplaner 2008/09 (och då t.ex. URL:er) mellan 15 september och 15 oktober 2007, vilket ju var ett tag sedan. EIT var väl bildat då (jag kommer inte ihåg när exakt), men ni hade kanske inte migrerat till nya domänen?

OK, då var det den revisionen jag menade. Vid det tillfället fanns inte EITs kurssidor, varför det inte var möjligt att ange exakta URLer. Jag ser att några sidor i alla fall utpekar rätt institutionswebb www.eit.lth.se.

Detta visar med önskvärd tydlighet problemen att i KA låsa "dynamisk" information, såsom URLar till kurssidor och mailadress till kursansvarig lärare, ett helt år i förväg.

/j

Offline karim

• Jr. Member
  • **
« Reply #9 on: 2008-10-28 14:22:11 »
Nu har jag fixat så att det finns direktlänkar till TimeEdits tentaschema på LoTwebben. På program- och institutionssidorna heter länken "T" och finns bredvid de andra länkarna (kursplan, kursutvärderingar, kurswebbsida). På kursinfosidorna heter länken "Tentor".

Exempel "T":
http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?&prog=BI&val=program
http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=inst&inst_kod=7151

Exempel "Tentor":
http://www.ceq.lth.se/LoTwebb/?val=kurs&kurskod=FMA415
Karim Andersson

joke